back
 

REGULAMIN TURNIEJU BOJOWEGO

Uzbrojenie

Dla udzialu w turnieju niezbedny jest jednolity kompleks uzbrojenia, wykonany z wysokim stopniem autentycznosci. Prosimy Panow byc gotowymi do tego, ze mozemy poprosic Panow o zdjecia lub linki do nich (szczegolnie tych, kogo nie znamy osobiscie).

Istnieje ograniczenie wagi mieczy – nie mniej niz 1,2 kg i nie wiecej 2 kg.

Zabronione sa materialy, ktorych wedlug znalezisk archeologicznych i innych zrodel nie uzywano w produkcji zbroi i broni. Konieczne jest posiadanie aketonu/przeszywanicy i zbroi chroniacej tulow, odpowiadajacej analogom historycznym.

Niedopuszczalne sa nastepujace czesci uzbrojenia:

  • ochrona dloni typu „pudelko” oraz inne konstrukcje calkowicie zaslaniajace dlon, ktore uniemozliwiaja calkowite wyprostowywanie dloni;
  • rzemienie, petle i inne, mocujace bron w rece i nie pozwalajace mu wypasc;
  • elementy ochrony, nie odpowiadajace analogom historycznym wg. materialu wykonania (ения (oslony plastikowe, nakolanniki i t.p.) z wyjatkiem przypadkow, gdy dane elementy ochrony beda ukryte i z uwzglednieniem danego kompleksu uzbrojenia sa jedyna mozliwoscia ochrony nieprzykrytych czesci ciala; Bron i zbroja z zadziorami i szczerbami, ktore moga stac sie przyczyna urazow podczas turnieju. Dopuszczane sa rekawice lamelowe i plytkowe, chociaz i sa „niehistoricznymi”.

Badanie uzbrojenia i broni, dopuszczenie ich – bezposrednio przed wyjsciem do pola boju. Jezeli Panowie maja jakies watpliwosci – prosimy spytac zawczasu.

Schemat turnieju

Naszym podstawowym zadaniem jest postarac sie przeprowadzic nie „historyczny” lub „sportowy” turniej. Chcemy sprobowac stworzyc pewne zawody z dosc niezwyklymi regulami, skierowane do ustalenia rzeczywiscie silnego wojownika – najbardziej wytrzymalego, najbardziej technicznego, najbardziej doswiadczonego i najlepiej wyekwipowanego.

Pierwszy etap zawodow odbywa sie bez jakiegokolwiek podzialu na „partie” lub „grupy”. To znaczy po ogloszeniu przez marszalka i heroldow rozpoczecia turnieju, kazdy z wojownikow moze wyjsc na arene i zglosic sie do walki z kazdym z przeciwnikow. Kazdy z pozostalych wojownikow moze przyjac jego wyzwanie. Przyjecie wyzwania – wyjscie do areny. Jezeli w ciagu 1 minuty nikt nie przyjmuje wyzwania, wojownik na arenie ma prawo wyboru kazdego z uczestnikow zawodow.

W taki sposob odbywaja sie wszystkie walki, przy czym nie ograniczamy ilosc walk przeprowadzonych przez jednego wojownika bez przerwy – Panstwo w ogole moga nie wychodzic z areny. Ale przy tym ilosc Pana zwyciestw nie jest liczona i kazda Pana porazka oznacza zaprzestanie udzialu w zawodach.

Taki schemat bedzie dzialal do tej chwili, gdy zostanie 7 uczestnikow zawodow. Odpowiednio nikt z nich nie bedzie mial ani jednej przegranej walki.

Wiec „swobodna” czesc jest skonczona. Dalej walki odbywaja sie wedlug zwyklego schematu: 4x4, potem 2x2 i final.

Poniewaz w koncu czesci „swobodnej” zostawiamy 7 uczestnikow, dla drugiej czesci udzielamy Damom, ktore obserwowaly walki, prawo wyboru jednego z przegrawszych wojownikow – tego, kto ich zdaniem jest najbardziej godnym tego zaszczytu.

Potem czworce wojownikow zostana zawiazane szarfy roznych kolorow. Cztery takie same szarfy zostana wlozome do skrzynki zamknietej i Damy beda losowo wybieraly przeciwnikow po szarfach. Wojownicy z szarfami jednego koloru beda walczyli miedzy soba.

W turnieju jest tylko jeden absolutny zwyciezca – wojownik, ktory zwyciezyl w walce finalowej.

Strefa ataku oraz obliczenie punktow

W przypadku niewielkich problemow ze zbroja (na przyklad: zsunal sie helm lub kaptur) – walke nie wstrzymuje sie. W przypadku powaznym problemow (na przyklad: zepsucie sie rekawicy) – wojownik ma prawo do jednego wstrzymania walki i wymiany/naprawy zbroi. W razie powtornej takiej sytuacji wojownikowi zalicza sie porazke.

Upadek wokownika (bez traum)/strata broni (w przypadku zlamania sie broni walka zostaje wstrzymana) nie skutkuje wstrzymaniem walki. Wojownik, u ktorego zlamala sie bron ma prawo do jednej wymiany. Jezeli bron zlamala sie po raz drugi - wojownikowi zalicza sie porazke.

Wojownik, ktory upadl lub stracil bron, moze:

  • sprobowac wstac / podniesc stracona bron;
  • utrzymac sie w obronie az do skonczenia walki;
  • uznac siebie za pokonanego przez zatrzymanie sie i podjecie do gory reki z otwarta dlonia.

Wojownik, ktory wybil bron / zostal na nogach:

  • moze dokonac piec ciosow z trafieniem i wygrac walke, przy tym nie uwzglednia sie dotychczasowych trafien i czasu;
  • wstrzymac walke i pozwolic przecwinkowi podjac bron/ wstac;
  • nie ma prawa specjalnie odsuwac stracona bron przeciwnika za granice areny.

Walki odbywaja sie z rozna bronia wg. wzajemnej umowy przeciwnikow. Standardowa kategoria (w ktorej walczy sie w razie rozbieznosci) jest „tarcza-miecz”. Topory, falszeony, miecze poltorareczne sa dopuszczalne wylacznie w razie istnienia calkiem zamknietego helmu, naramiennikow, pewnej ochrony szyi.

Zabronione i karane se:

  • cios klujacy;
  • umyslny cios do strefy nieporazalnej (dlonie, stopy, pachwina);
  • kontynuowanie walki po rozkazie „stop”;
  • nietaktowne zachowanie sie (spor z sedzmi, obrazenie przeciwnika i t.p.).

Sedziowanie turnieju

Sedziowania dokonuja czterech Marszalkow polowych i Glowny Marszalek turnieju. Rozkazy „Boj” i „Stop” wydaje glowny marszalek turnieju. Glowny Marszalek okresla czas dodatkowy lub oglasza inny warunek zakonczenia walki. Kazdy Sedzia moze wstrzymac walke wg. wlasnego uznania w razie zepsucia sie jakiegokolwiek z elementow zbroi jednego z wojownikow lub traumy. ZABRONIONE sa spory z Sedzmi!

Dlaczego zrobilismy taki regulamin? Nie chcemy robic ogolnie przyjety turniej „sportowy” lub „rycerski”, dlatego ze obai rodzaje uwazamy za dosc absurdalne. Chcemy naturalnosci i prawdopodobienstwa. To co my proponujemy jest jedna z wielu prob zblizyc sie do walk zgodnie z zasada „absolutu”. O ile okaze sie ona skuteczna – zobaczymy po festynie. Jedyna rzecz ktorej chcielibysmy uniknac jest „fanatyzm”. Jezeli uwazasz ze jestes rycerzem – idz i walcz! Jezeli jestes rycerzem w duszy, badz takim, pozwol przeciwnikowi podjac z ziemi miecz, nie bij w plecy. Chcesz zwyciezyc za wszelka cene – prosimy bardzo. Mozesz bic przeciwnika nogami, piescia, nie pozwalaj podejmowac z ziemi bron – masz prawo!

Nie robimy turnieju – chcemy zobaczyc i pokazac ladne walki lepszych wojownikow!


Administracja Hans Trinnker & MNE
©"Zapadnaja Basznia", 2004


Hosted by uCoz